Renault Zoe obok Nissana Leaf to jeden z weteranów elektrycznej motoryzacji. W ciągu swojej blisko 10 letniej historii wielokrotnie zajmował pierwsze miejsce w Europie w liczbie sprzedanych egzemplarzy. 

Jak na razie rekordowy okazał się rok 2020, kiedy Renault odnotowało sprzedaż na poziomie 99 613 sztuk w Europie pokonując kolejny raz Teslę (87 642) i pozostawiając w tyle Volkswagena ID.3 (56 937). To był już trzeci tytuł światowego lidera dla Zoe, które zostało królem elektryków także w 2016 i 2017 roku. W pozostałych latach Renault zajmowało drugą pozycję w Europie. O pozycji tej francuskiej marki zadecydowało wiele czynników – z pewnością wczesny start produkcji, ale także jakość i cena.

Pokonane 200 km 

Świat po raz pierwszy ujrzał Zoe w 2005 roku podczas targów w Genewie kiedy pokazano Renault Zoe ZE Concept. Cztery lata później pokazano kolejny prototyp, a wersję bliską produkcyjnej pokazano w 2010 roku w Paryżu, by ostatecznie w 2012 auto weszło do produkcji jako pierwszy projektowany od podstaw seryjny elektryk Renault. Samochód oparto na podłodze z modelu Clio. Pierwszy z zastosowanych silników miał moc 88 KM i moment obrotowy 220 Nm, co pozwalało na przyśpieszenie do setki w 13,5 sekund i osiągnięcie prędkości maksymalnej 135 km/h. Akumulator o pojemności 22 kWh pozwalał na przejechanie do 150 km. Renault jednak nieustannie swój samochód modyfikował co pewien czas wprowadzając w nim zmiany, które umożliwiały coraz lepsze osiągi, a przede wszystkim większy zasięg. Jako pierwszy seryjny model przekroczył granicę 200 km uzyskanego zasięgu. W 2019 francuski koncern pokazał drugą generację Zoe.  

Zmieniona, ale stopniowo

Dzisiejszy Zoe w porównaniu do poprzednika ma większe reflektory z dodanymi ledami, całkowicie zmieniony przód, a we wnętrzu nowy kokpit w stylu piątej generacji Clio. Na pierwszy plan wysuwa się 10 calowy ekran zegarów, a na środku deski rozdzielczej dotykowy wyświetlacz. Nie są to jednak zmiany rewolucyjne, a ewolucyjne. Podejście projektantów ma swoje wytłumaczenie – po co całkowicie zmieniać wygląd europejskiego bestsellera. 

Zoe oferowane jest w trzech wersjach One, Zen i Intens, które mogą mieć jedną z dwóch jednostek napędowych. Słabsza R110 osiąga moc 108 KM i moment obrotowy 225 Nm. Do setki przyśpiesza w 11,4, a prędkość maksymalna to 135 km/h. 

Silniejsza, oznaczona jako R135 dysponuje mocą 135 KM i 245 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyśpiesza do setki w 9,5 s., a prędkość maksymalna wynosi 140 km/h. Zużycie prądu wynosi 13,4 kWh/100km. Akumulator w Zoe ma pojemność 52 kWh i pozwala na przejechanie 395 km (silnik 108 KM) albo 386 km (silnik 135 KM). 

Ładowanie prądem zmiennym 22 kW pozwala naładować samochód w niecałe 3 godziny. Z kolei uzyskanie 80% stanu baterii mocniejszą ładowarką z prądem stałym (50 kW) wymaga nieco ponad 1 godziny. Ceny Zoe zaczyna się od 124 900 zł. Samochody są dostępne od ręki w trójmiejskim salonie Renault Zdunek.

Zoe (R135)

Moc 135 KM

Max. moment obrotowy 245 Nm

Przyśpieszenie 9,5 s.

Prędkość maksymalna 140 km/h

Pojemność akumulatora 52 kWh

Spalanie 13,4 kWh/100km

Zasięg 386 km